کد مطلب:313332 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:303

امیرالمؤمنین علی در بستر پیامبر می خوابد
امیرالمؤمنین علیه السلام ابر مرد جهان اسلام، پیوسته ملازمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را داشت. هنوز نوجوان بود كه سخت ترین رنجها را در مكه از دست دشمنان اسلام دید. همچنان كه شب هجرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در بستر پیامبر خوابید و بزرگ ترین خطر را به جان خرید تا حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم بتواند هجرت كند. و اینجا بود كه درباره ی فداكاری



[ صفحه 23]



و خلوص امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهماالسلام آیه ی شریفه ی زیر نازل شد: (و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رءوف بالعباد) [1] «از گروه مردم، كسی هست كه از جان خویش در راه تحصیل رضایت خداوند مایه می گذارد و خدا بر بندگان خود مهربان است».

پس از آن نیز، همراه برخی از دختران رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و یاران راستین آن حضرت از بیراهه به سوی مدینه حركت كرد و با پایی خون آلود، كه آماج خارها گشته بود، وارد شهر گردید و به دیدار محبوب نایل شد.

در اوایل هجرت با حضرت فاطمه ی زهرا علیهاالسلام، دختر گرامی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، ازدواج كرد، و خورشید 28 صفر سال 11 هجری غروب نكرده بود كه در سن 33 سالگی شاهد رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم گردید و به عظیم ترین سوگ تاریخ نشست.

مع الأسف، با اینكه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم حضرتش را در پایان حجةالوداع در غدیر خم به مقام خلافت نصب كرده بود، ولی با تشكیل شورای آن چنانی.... در سقیفه كنارش گذاشتند.

در دوران تاخت و تاز غاصبین خلافت، از عرصه ی حكومت خارج گردید و در عین حال قطب معنوی جامعه و گشاینده ی طلسم مشكلات و معضلات سیاسی و اجتماعی امت بود، و در كنار آن از آموزش و پرورش مستعدان نیز غفلت نداشت. او در كنار پیامبر، معمار اسلام بود و اكنون مهندس انسان سازی شده بود: ابن عباس، عمار یاسر، ابوذر غفاری، صعصعه، مالك اشتر، و دهها مسلمان فرهیخته و مجاهد آن عصر، از ثمرات همین دوران انزوای آن حضرتند.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام، نخستین كسی است كه دانشگاه استدلال و برهان را در پهنه ی فرهنگ اسلامی تأسیس كرد و معارف الهی را تدوین نمود. برای حفظ الفاظ و ظاهر قرآن ادبیات را شكل داد و دستور زبان عربی را بنیان نهاد و در تمامی علوم زمان دانشمندترین فرد بود.

در ساده زیستی، به گونه ی بینواترین فرد زندگی می كرد. تنها رهبری است كه سطح زندگیش از تمام افراد كشور پائین تر بوده است. در تغذیه ی جسم، از نان جو خشكیده استفاده می كرد و در مقام سجده ی حق، گاه چون چوب خشكیده بر زمین نقش می بست.



[ صفحه 24]




[1] سوره ي بقره: آيه ي 207.